IT- og mediepolitik

Vores it- og mediepolitik er baseret på undersøgelser, forskning og erfaringer fra projekter gennem de seneste 5 år.

Vores it- og mediepolitik er baseret på undersøgelser, forskning og erfaringer fra projekter foretaget de seneste12 år.
Vores mediepolitik skelner mellem fritidsklub (4. & 5.-klassesmedlemmer), Juniormedlem & ungdomsklubmedlemmer (6.-klasse og op til 18 år), samt mellem fritidscentrets eget it- og medieudstyr og medlemmernes egne mobiler/computere mv.

I FCIC har vi valgt at følge PEGI’s aldersmærkning til spil og film. https://pegi.info
Der kan være enkelte undtagelser, hvor medlemsråd/repræsentantskabet har ansøgt medarbejderteamet og forældrerådet om dispensation for et specifikt spil eller film.

I FCIC er det ikke tilladt at filme, optage eller tage fotos af hinanden, uden at man har tilladelse fra den person, man optager. Det er ikke tilladt for medlemmer eller forældre at lægge noget optaget i FCIC’s regi på de sociale medier, med mindre man har indhentet tilladelse fra alle implicerede parter.

Fritidsklubbernes it- og mediepolitik (4. & 5.-klassesmedlemmer)

Fritidsklubbernes tilbud:

Der findes forskellige spil- og it- og medieværksteder, hvor medieudstyret inddrages i processer, der understøtter relationer, kompetencer og læring. Disse værksteder er pædagogisk styrede og rammesættes på samme måde som vores andre værksteder.
I medieværksteder/aktiviteter kan man lave radiopodcast, video, film, foto, klubavis, deltage i Pokemon, AmongUs, Lasertag, Kahoot, Fotoskattejagt, Geocatching, Capture-the-flag og surfing efter aktuelle kreative ideer, musiske ideer, særlig viden o.m.a. med mobiler. I lydstudiet kan man indspille musik og musikvideoer og lave elektronisk musik. Medlemmernes egne mobiler kan medinddrages i pædagogiskstyrede aktiviteter eller på en tur i hele klubtiden. Der vil altid være mulighed for at de medlemmer der ikke har en mobil kan låne af klubbens mobiler, dette sikre at alle har mulighed for at være en del af de fællesskabende aktiviteter

I vores gamerrum kan man spille netværksbaserede spil og PS-, Switch og Wii-spil, her er der fokus på sammenspil, samt kompetenceudvikling og interessefællesskaber

Rammenerne for vores gamerrum:
Man kan booke en tid på 30 minutter to gange hver dag. Der er lokalbesluttede tidsblokke i afdelingerne.
Man kan kun booke én tid ad gangen, og man må kun skrive sig selv på en tid, kommer man mere end 5 minutter efter ens tid er startet, mister man sin tid. Hvis man vælger at sidde med en ven og se ham/hende spille, gælder det også for en tid.
Vi har et begrænset antal computer og spillekonsoller i hver klub. Rammerne og reglerne for brug af gamer (booking af tider mm.) skal overholdes, i modsat fald kan der tildeles karantæne.

Fritidsklubmedlemmernes eget udstyr (mobiler, iPad, computere, Switch, smartwatch, digitale gadgets)

På baggrund af vores undersøgelser, forskning og interviews med medlemmerne har vi valgt at lave skærmfri klubtid, hvilket betyder:

Vi har skærmfri klubtid for medlemmernes eget elektroniske udstyr i tidsrummet kl. 13.00-15.30 i hele klubben. I tidsrummet kl. 15.30-lukketid kan medlemmerne bruge deres mobiler/digitale gadgets i anviste områder. De forskellige værksteder har rammer for brug af mobiler.

Fokus og forældresamarbejde.

Vi anbefaler at forældre opfordrer deres barn til at lægger deres mobiler i deres tasker når de er i klub, så de undgår forstyrrelser i deres fordybelsesrum/aktiviteter, samt at forældre laver aftaler med deres børn hjemmefra omkring hentetid, legeaftaler osv. Vi anmoder også forældre til at overholder vores mobilfrie tid i klubberne.

Vi er gennem vores undersøgelser også blevet opmærksomme på de faldgrupper, der er ved at have mobilfri tid. Vi vil være ekstra opmærksomme på at sikre os viden om børns brug af medier og om de nye platforme, der opstår hele tiden, som medlemmerne skal lære at navigere i og forholde sig kritisk til, så vi kan gribe debatterne i klubberne.

Vi vil også have for øje, om enkelte medlemmer eller grupper trækker sig fra klubben i skærmfri tid, og hvor de i givet fald bevæger sig hen. I tilfælde, hvor vi er bekymrede over et medlems brug af specifikke medier eller platforme eller evne til at administrere brugen af egen mobil, vil vi kontakte forældrene.

Vi er også opmærksomme på, at mobiler i mange tilfælde kan være tryghedsskabende og skabe nye fællesskaber på tværs. Vi vil have særligt for øje at sikre tryghed i klubregi, at hjælpe de medlemmerne, der har brug for at skærme sig og tage hånd om det tryghedsbehov i andre værksteds- og aktivitetstilbud.

På vores hjemmeside har vi linket til aktuelle anbefalinger til forældre omkring medier & sociale platforme.

Junior- og ungdomsklubbernes it- og mediepolitik. (for 6.-klassesmedlemmer og op til 18 år.)

Vores undersøgelser har vist, at dialog og refleksion med vores medlemmer og medlemmerne imellem fra 12 år + er vigtige for rammesætningen af brugen af it og medier.

Derfor har vi lagt vægt på dialog og at sikre, at de unge gennem egne overvejelser og kritisk stillingtagen er med til at fastlægge rammerne for brug af mobiler, it og medier i klubben.

PEGI’s anvisninger er stadig aktuelle, men rammesætningen er mere fleksibel og skabes gennem dialog med medlemmerne.

Udfærdiget af FCIC august 2023.

Godkendt af forældrerådet september 2023.

Gode infosider som vi kan anbefale:
SletDet  (Rådgivning)
Medierådets spilvejledninger for voksne (Vejledning og indsigt i forskellige spil børn/unge spiller)
artikler på digitaldannelse.org (Artikler omkring medier, mediebrug og dannelse)
https://heartbeats.dk/series/skaermbarn-med-ditte-giese/ podcast om skærm og børn
Snak med dit barn om online liv Link til gode råd og konkrete samtale-starter til forældre
Konkrete temaer og guides på genvej.org