Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk grundlag

Alle medarbejdere i Fritidscenteret brænder for pædagogik og udviklingen af vores felt. Vi vil meget gerne have jeres feedback, undrende spørgsmål og ideer, så vi hele tiden udvikler os. Vi tager ikke for givet, at I, forældre, har kendskab til vores holdninger, tanker og reaktionsmønstre, men her kan I læse lidt om vores overordnede idégrundlag.

Vores pædagogik omhandler de socialiseringsprocesser vores medlemmer går igennem i de år, de går i klub. Vores rum og aktiviteter har fokus på det sociale, og det er vores holdning, at alle kan indgå i en given aktivitet, uagtet hvem vi er, og hvad vi kan. Den engelske term for pædagogik er social learning (social læring), og den betydning synes vi dækker vores fag godt. 

Vores læringsrum omfatter de sociale aspekter. Retten til at være sig selv som individ og retten til at være lige meget værd i de sociale fællesskaber er vigtige. Der er etiske og værdimæssige rammer, der gør at vi trives sammen. Empati og evnen til at aflæse hinanden er i fokus i vores arbejde.

Identitetsdannelse

Når vores medlemmer starter hos os, begynder en vigtige udvikling, der fører til dannelsen af deres identitet. En udvikling, der gør, at de retter opmærksomheden mod sig selv for at finde sig selv. Vi mener, at det er vigtigt, at vi støtter og hjælper dem med at kende og forstå rammerne, så de optræder på en måde, så alle, at der også er plads til dem. 

Vi er opmærksomme på, at i 12-års-alderen er deres refleksionsevne  fuldt udviklet, og de er meget modtagelige for indtryk udefra. Indtryk, der både kan have positiv og negativ karakter. 

Vi bestræber os på at agere som gode rollemodeller over for de unge. Desuden bruger vi meget tid på dialoger om etiske og værdirelaterede emner. Vores pædagogiske rammer fordrer respekt for hinanden og for forskellighed, derfor har vi ikke behov for en decideret moppepolitik.

I takt med at verden bliver mere og mere globaliseret, udvides udfoldelsesmulighederne for privatliv, uddannelse, interessefællesskaber & arbejdsliv. I den globaliserede verden kommer vi i højere grad til at leve i forpligtende fællesskaber med andre lande og kulturer. Vi arbejder i klubben med en forståelse for, hvorfor kendskab til egen kulturhistorie er vigtigt. Det er et vigtigt udgangspunkt for at møde andre kulturer med imødekommenhed og respekt.

Vores traditioner og højtider vægtes højt i klubben, da de understøtter de processer som fordres i fællesskab og samspilsprocesser. 

Vi som professionelle pædagoger, udfordres dagligt af at vores verden udvikler sig i høj hast. Vi skal hele tiden tilegne os ny viden og kunnen for at kunne vejlede og støtte de unge i de problemer og udfordringer, de møder.

De unge i dag vokser op i et informationssamfund og skal hele tiden forholde sig til millioner af input. I takt med at informationsflowet er steget markant, er de unges identitetsdannelse blevet endnu mere kompleks. De skal forholde sig til familien, vennekredsen, skole, fritidsinstitutioner og verdenssamfundet, og de skal lære at navigere i et omskifteligt samfund med højt informationsflow, hvilket ikke gør identitetsdannelsen, hvor man spejler sig meget, mindre svær. 

Det er yderst vigtigt at kunne forholde sig kritisk til og sortere i de mange input, derfor arbejder vi for at skabe rum, tillid og tryghed til at turde forholde sig kritisk til informationsflowet, medierne og deres påvirkning.

Vi tilstræber selv at være bevidste om og gøre de unge bevidste om, at vores opfattelse af verden er subjektiv, men at alles meninger om og forståelse af verden er lige gyldige, og at vi ved at udveksle vores opfattelse af verden kan udvide vores eget verdensbillede.

Vores grundlæggende ungesyn/pædagogik tager udgangspunkt i Thomas Ziehes mainstreamteorier, derudover er vi inspireret af andre teoretikere såsom Illeris (Læring), Wlodkowski (Motivation), Sørlie (Social adfærd) o.m.a. Vi bestræber os på at holde teori op imod praksis og konkrete undersøgelser, så vi hele tiden udvikler vores pædagogik og grundlag.